יום שלישי, 14 באוגוסט 2012

מעלית חלל

הרעיון של בניית מעלית חלל נהגה זה עשרות שנים על ידי סופרי מדענים, סופרי מדע בדיוני, אנשי רוח ועוד. זהו חלום ישן של האנושות הנמשך כבר למעלה ממאה שנה, ולכשיקום, יהיה זה בוודאי תעודת כבוד למין האנושי, והמבנה ההנדסי הגדול והמשוכלל ביותר שידע מעולם.
אז מה היא בעצם מעלית חלל?
תארו לכם כבל חזק מאוד שנמשך ממקום כלשהו על פני כדור הארץ לכיוון החלל ונעצר שם, בחלל, במרחק עשרות אלפי קילומטרים. עכשיו דמיינו מעלית נעה על פני הכבל הזה.
זוהי מעלית חלל. התיאור קצר, אך האתגרים עצומים.


אילוסטרציה של מעלית חלל (המקור: נאס"א)
הכבל המחזיק את המעלית יהיה צריך להיות בעל חוזק עצום, כדי לעמוד בכוחות השונים המופעלים עליו. בהתחשב בעובי מעשי לכבל באורך כזה, החומר היחיד המתאים לכך כיום הוא ננו צינוריות פחמן, שאין זה מעשי מבחינה כלכלית לייצרו בכמויות אדירות כאלה הדרושות למבנה עצום כמו מעלית חלל.
לשמחתנו, התחום של חומרים מרוכבים ידע התפתחויות עצומות בשנים האחרונות, ויש לשער שבעשורים הקרובים יימצא חומר המתאים מבחינה כלכלית ופיזיקלית לבניית כבל המעלית.
ומה היא מטרת המעלית? ובכן, מעבר לסקרנות ולרצון האנושי לפרוץ מעבר לגבולות האפשר, מטרות המעלית הם רבות.
מעלית כזאת תוכל להעביר נוסעים ומטען לחלל בקלות יחסית, ותוכל להוות נקודת פתיחה למטרה רחוקה יותר- כמו הירח או מאדים. הדבר יקל בין היתר על חקר החלל ועל בניית מושבות בחלל.
בנוסף לזאת, בזכות קלות העברת אנשים ומטען במעלית, מחירי הנסיעה לחלל יוזלו פלאים, וניתן יהיה לבצע טיסות תיירותיות לחלל במחיר השווה לכל נפש.
הדרך בה  המעלית תשייט על פני הכבל היא ע"י שדה אלקטרו-מגנטי, דבר הדומה לרכבות המגלב שראינו צצים בשנים האחרונות.
בקצה הכבל תחובר משקולת, כך שעל ידי הכוח הצנטריפטלי של סיבוב כדור הארץ הכבל ימתח,
ויהיה איזון בין כוח הכבידה לכוח הצנטריפטלי. הדבר דומה לחוט שבקצהו משקולת, הנמתח כאשר מסובבים אותו באוויר עקב המשקולת המחוברת בקצהו.
כגודל האתגר בבניית מעלית חלל, גם הסכנות הטמונות בה הם גדולות.
אחת הסכנות יכולה להיות ניתוק המעלית מהכבל, דבר היכול לסכן בני אדם השוהים במעלית.
דבר נוסף אך יותר נדיר הוא פגיעת אסטרואיד או חלקיקי אסטרואיד בכבל או גרוע מכך, במעלית בעת שיוטה.
והסכנה הנשמעת הגדולה מכל היא קריסת הכבל על פני כדור הארץ.
זה נשמע מפחיד, שכבל בעל משקל עצום כזה ייפול על שטח נרחב מכדור הארץ, אך אל דאגה.
מומחים טוענים כי החומר שממנו עשוי הכבל, לכשיימצא, יהיה כל כך קל, עד אשר אם יקרוס הכבל וייפול על כדור הארץ, יהיה זה בצורה רכה, כדף נייר הנופל על פני האדמה.
אז מה עשו עד עכשיו בנושא? האם מתכננים או בונים משהו? התשובה היא כן.
גוגל וחברות נוספות ברחבי העולם כבר מתכננות לוח זמנים לבניית מעלית חלל, ובונים מודלים מוקטנים.

מדור פירסומי



תגובה 1:

  1. אני לא מצליח לתפוס את העוצמה הטכנולוגית שאליה הגיע האנושות זה פשוט מטורף. למרות שזה נראה לי מאוד מאוד מסוכן וייקח עוד הרבה זמן עד שזה באמת ייצא לפועל.

    השבמחק